lördag 23 maj 2015

Créme brulée på mitt vis

Hej kära vänner! 

Min största fråga just nu är: Var sjutton tar tiden vägen? Hallå det är alldeles för längesedan som jag kikade in här. Skärpning. Men allvarligt talat, vart tar tiden vägen? Den bara springer iväg och jag hinner definitivt inte med.. Gör ni det? Eller är det bara jag som inte hänger med? 

Jag har i alla fall en ledig helg och jag njuter som bara den! 
Startade dagen med en morgonpromenad, förövrigt bästa starten på dagen. Sedan blev det frukost på ett café med lite vänner, inte helt fel en lördag som denna. Dock hade de tyvärr inte så mycket som jag kunde äta.. Men jag blev mätt ändå:) 

Sen undrar jag också vart det fina vårvädret är? Nog för att det är sol idag, men de andra dagarna? Känns mer som höst än vår, och det är snart juni? Nu vill jag ha sol, värme och goa försommardagar! 

Eftersom att det är helg tänkte jag bjuda er på ett gott efterrättsrecept. Nämligen crème brulée. Den vanliga tycker jag inte alls om. Den är alldeles för söt och faller inte mig i smaken alls. Men denna, den tycker jag är supergod! En liten lätt kokossmak i bakgrunden:) Det kanske är något för kvällens melodifestival? 
Testa den vet jag! Lovar att du kommer bli positivt överraskad! 

För sex portioner:

4 dl fet kokosmjölk (gärna garants)
4 äggulor
1 ägg
1/2 dl kokossocker
2 krm vaniljpulver 
1 nypa flingsalt

Vispa bara ihop allt och häll ut i formarna, ställ på en plåt med hög kant. Koka upp vatten och häll i plåten så det täcker formarna till hälften. Ställ in i ugnen på 150 grader i ca 45 minuter. Krämen ska ha stelnat, men inte vara hård. Låt sedan svalna. 

Vid servering strör du på kokossocker, alternativt rårörsocker, och bränner med en brännare. Har du ingen brännare kan du också ställa in dem i ugnen på 250 grader. 

Jättegott om ni frågar mig :D 

Gott med lite bär vid sidan om också:)

Hoppas ni alla njuter av en härlig helg!
Kramar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar