måndag 4 maj 2015

Raw syltgrottor

Hej solstrålar!

I helgen har vi varit bjudna till Orust med Patriks släkt för lite kalas. Såå fint det är där. Göteborgs skärgård är inte att underskatta säger jag bara! Dessutom härligt att komma iväg lite, det är ju aldrig fel:) 
Jag erbjöd mig att baka lite, så hade med lite chokladmuffins som ni ska få recept på senare, mina kokosbollar som barnen älskade, samt dessa uuuunderbara raw syltgrottor som experimenterades fram. Ser dom dessutom inte underbara ut? Och vad sägs om att de är nästan alldeles för lätta att göra? Och dessutom går väldigt snabbt att slänga ihop? Jag säger tack och bock till det!

Men innan jag delar med mig av receptet tänkte jag tipsa er om ett erbjudande som jag nyss fick syn på som ni inte får missa! Brantas Gård har fri frakt på allt vad gäller deras superfood sortiment. Så in och passa på och shoppa lite bra grejer för din kropp. För vem vill inte skämma bort sig själv? Kan varmt rekommendera deras bipollen, tips tips! Bipollen är nämligen just det jag har i mina chokladmuffins som ni ska få recept på längre fram;) Men passa på innan midnatt, för då är det försent! 

Dessa syltkakor är dessutom ett jättebra mellanmål, men massa bra fetter och näring för dig. Eftersom att de tillagas på låg värme och inte hettas upp riktigt bibehålls alla ämnen och näringen. 

Innan ugnen!

Förvaras helst i fina burkar:) Man vill ju kunna se skönheterna;)

För 25 kakor:

Smeten:
400 g cashewnötter
3 msk honung
2 msk vatten

Fyllningen:
2 dl hallon
1 msk chiafrön
1 msk sukrin melis /florsocker, eller annan sötning om man vill (går att utesluta)

Mixa först nötterna till smul. Mixa sedan i honungen och vattnet. Rulla till bollar och lägg på en plåt. Tryck ett hål i mitten, då plattas bollarna också ut lite.
Mosa sedan ihop hallonen med chiafröna och sötningen. Klicka ut fyllningen i hålen.
Sätt sedan in det i ugnen. Sätt ugnen på lägsta värmen i ugnen, ca 35-40 grader. Låt sedan kakorna stå och gotta till sig där i ca 10 timmar, eller över natten.
Ta sedan ut dom och du har perfekta kakor till kaffet, eller mellanmål som du mår bra av!

Hoppas ni alla har en fin kväll!
Kramar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar