lördag 4 oktober 2014

Ur mitt skafferi- sötning

Go förmiddag söndag!
Sitter i bilen på väg mot skördefest! Jippi, älskar det! Hoppas på några fina fynd:) 

Men nu tänkte jag ge er en andra titt ur mitt skafferi. Och denna gång blir det olika sötningar. 

Aprikoser, agavesirap, kokossocker, honung, björksocker och dadlar. 

Dadlar: 
Ett av de jag använder mest som sötning. Ger en mild, söt och god smak. Men ska ändå inte överdrivas, är väldigt kaloririka! Men ett mycket bättre alternativ till vanligt, vitt socker. 

Honung: 
Det andra som jag använder mest. Naturlig sötning, men som kan ge en viss "bismak" (haha skrattar för mig själv när jag skriver det, humorn är hög här;)) 

Kokossocker: 
Detta använder jag mest när jag vill ha en "torr" sötning. Går nästan byta ur direkt mot vanligt socker. 

Agavesirap: 
Är mycket sötare än vanlig sirap, så ska användas med måtta. Inget jag använder jätteofta då det nästan har samma påverkan som vanlig sirap. Men är fortfarande ett naturligare alternativ. 

Björksocker:
Den sötning som påverkar blodsockret minst, men som jag tyvärr använder minst. Måste bli bättre på det... 

Aprikoser: 
Det använder jag mest till bollar och barer. Ibland ersätter jag en viss del dadlar mot aprikoser eftersom aprikoser inte är riktigt lika söta. Dessutom är det bra för kvinnor att äta då de innehåller mycket järn. 

Och en sak som jag inte fick med på bilden:  
Banan: (eller övrig frukt) 
Är jättebra sötning i olika bakverk, efterrätter, smoothies, osv. Ger en len och krämighet också. 

Det man ska tänka på när det gäller all denna djungel av sötning, inget ska överdrivas. Även om detta är bättre alternativ till vanligt vitt, raffinerande socker ska man äta det med måtta. 

Ha nu en go och härlig dag:) 
Kram 

1 kommentar:

  1. Ida du vet vad jag tänjer när jag ser dadlarna! / lillsyrran

    SvaraRadera