onsdag 29 april 2015

Kanel- och kardemummagranola

Hej solstrålar! 
Underbart väder ute, det gör mig glad:) Har en ledig och go dag med massa roliga saker. Me like! 
I söndags gjorde jag en jättegod granola som blev väldigt god! Vet att jag har lagt upp några tidigare recept med det, men det är ju så gott och enkelt att göra egen. Då vet du precis vad du får i dig, och det blir godare dessutom! Denna gången valde jag att smaksätta med kanel och kardemumma, vilket jag skarpt gillar! 

För en burk:

4 dl frön (jag hade hampafrö, linfrö, sesamfrö och pumpafrö)
3 dl nötter (jag hade hasselnötter, mandel och valnötter
2 dl boveteflingor (havregryn går också bra)
3 tsk kanel
1,5 tsk kardemumma
1 nypa salt
2 msk agavesirap
2 msk smält kokosolja
5 msk vatten 

Blanda först ihop de torra ingredienserna. Rör sedan ner resten. Bred ut på en plåt och in i ugnen 150 grader i ca 30 min. Rör om någon gång under tiden, och håll koll, tiden kan variera från ugn till ugn. 
Rör sedan ner torkad frukt om du vill. Jag hade i lite gojibär, aroniabär och kokosflingor. 
Förvara i en vacker glasskål, 

Perfekt att toppa din frukost med detta! Mums säger jag!

Kramar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar