torsdag 30 juli 2015

Blåbärskaka

Go förmiddag! 

Nu är vi hemma igen efter några underbara dagar på Öland. Även om inte vädret varit på topp har vi ändå njutit för fullt. Njutit av att bara vara, varandra, ta dagarna som de kommer, underbara promenader, träning, goa fikastunder, grillat och så mycket mer! 

I år är det ett riktigt blåbärsår, underbart för en blåbärsälskare som mig:) På Öland blev det därför ett par omgångar av denna ljuvliga blåbärskakan. Som också blev väldigt uppskattad av andra:) Ibland lyckas man lite bättre! 
Tänk er en saftig kaka tillsammans med härliga blåbär och kardemummasmak. Ljuvligt och underbart! Som en dans i munnen kan man säga:) Kardemumma och blåbär är en match made in heaven! Testa, testa! 

För en form:

4 ägg 
1 dl kokossocker
2 dl mandelmjöl 
1 msk kokosmjöl
1 msk fiberhusk
1 mosad banan 
2 tsk bakpulver 
1 krm vaniljpulver 
1 tsk kardemumma 
3 dl blåbär

Vispa först ägg och kokossocker fluffigt. Blanda sedan i allt utom blåbären. Rör sedan försiktigt ner blåbären och häll i en form. Grädda i ugn i 175 grader ca 20 minuter. Låt svalna något, ska serveras ljummen, då är den som bäst!


Jag serverade den med en vaniljsås, men den är också god som den är.

Vaniljsåsen gjorde jag på en burk kokosgrädde som stått svalt, ca 1 tsk vaniljpulver och lite agavesirap. Vispade ihop allt med en visp och ställde sedan svalt till det var dags att servera. Jag tycker att den är minst lika god som vanlig vaniljsås, om inte godare:) och dessutom mycket bättre:)

Så nu tycker jag att ni ger er ut i skogarna och plockar blåbär, sedan går ni hem och gör denna underbara kakan. Gör lite kaffe och slår er ner och njuter:) Jag är på!

Ha en fin dag!
Kram på er

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar