torsdag 9 juli 2015

Ljuvliga kålrullar

Hej vänner! 

Hoppas ni haft en fin dag i detta "höst"väder! Riktigt tråkigt faktiskt. Men det positiva är att det inte blir lika jobbigt att gå till jobbet:) 

Igårkväll gjorde jag en så himla god rätt. Lätt rätt, vilket jag gillar såhär på sommaren. Man kan även göra den helt vegetarisk om man vill. Men jag valde att ha lite bacon i. Dessutom tycker jag att det ser så fint ut:) man äter ju också med ögonen! Det blev fyllda kålrullar. 

Jag valde att servera det med rotfrukter och lite majonäs (ser ut som mycket på bilden;)) vill man kan man göra en cremefraichsås till. Blanda bara créme fraich med sötsur sås och salt + peppar. 

För 8 rullar:

8 savoykålsblad
1 pkt bacon, skuren i bitar 
6 soltorkade tomater, i bitar 
1 röd lök, hackad 
100g hackad mandel 
Riven ingefära 
1 vitlöksklyfta
Mangold eller spenat (tog inget mått men ca 500g) hackad 
Salt peppar 
1 msk Soya 
Chiliflingor 
1 msk kokosmjölk 
1 msk tomatpuré 
Limesaft 

Fräs allt utom kokosmjölken, tomatpurén och limesaften. När allt fräst till, häll i resten. Smaka av. Fördela sedan fyllningen på bladen och rulla ihop till rullar. In i ugnen 200 grader i ca 20 minuter. Håll koll och det ska ha fått fin färg. 

Mandeln ger en härlig krispighet och alla smaker bara gifter sig med varandra. Mums!

Hoppasni alla har en fin kväll:) 
Kramar 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar