onsdag 25 februari 2015

Hemmagjord kebab!

Hej vänner!
Oj vad det är fullt ös nu. Tusen saker i huvudet och massa roligt som händer på jobbet. Behöver jag säga att dagarna går fort? Men nu sitter jag helt slut i soffan efter en enkel middag och slut i kroppen efter ett härligt träningspass. Livet är allt härligt:) håller ni inte med mig? Och en bra sak till... Idag tittade solen fram! Hur underbart är inte det? Snacka om energigivande:) 

Men nu till rubriken. Kebab! Vem blir inte sugen på kebab någon gång ibland? Fast den du köper på en pizzeria eller i affären är inte så mycket att hurra för. Så därför tycker jag att ni ska testa denna, som är mycket bättre, godare om ni frågar mig, och smidig att göra ( som alltid när det gäller mina recept;)) 

1 kg nötfärs 
2 msk svartpeppar 
2 msk lökpulver 
1 msk spiskummin
3 vitlöksklyftor
2 tsk salt 
1 ägg 

Rör först ihop kryddorna, sedan i med ägget. Knåda sedan noga ihop kryddblandningen med färsen. Forma till en rulle och knåda noga ut all luft. Rulla in i två lager aluminiumfolie och lämna öppet i ändarna så fettet kan rinna ut. Placera rullen på galler i ugnen med en plåt under, 100 grader i 3,5 timme. Stäng av ugnen och låt rullen stå kvar i 0,5 timme i ugnen. Ta ut och låt svalna. In i kylen över natten för att sedan ta fram den och hyvla remsor med oshyvlen. Eller skär i tunna skivor. Stek sedan i kokosolja och servera med det du vill! Muuums! 

Myyyycket godare än vanlig köpekebab. Och mycket bättre för din kropp. Den kommer tacka dig. 

Jag serverade med en blandsallad och vitlöksmajjo. Hmm, kanske skulle göra detta till helgen?!:) 

Kramar 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar