onsdag 4 februari 2015

Laxplanka ala Paleo

Hej vänner! Ursäkta dålig uppdatering, men har haft fullt upp. Är lite grejer på gång här, men kan tyvärr inte säga något än, så därför har det varit lite tyst här.
Men hoppas allt är bra med er? Här är bra, förutom halsont. Men just nu är jag mest glad över att jobba igen, så himla skönt med vardagsrutiner! 

Men nu till helgen som var, då jag hade besök av mina underbara systrar. En riktig systerhelg var inte igår precis, men sååå himla mysigt! Massa kärlek på det. 
När de kom på kvällen åt vi hemmagjord planka. Det är verkligen smidigt men känns lyxigt. Och framförallt är det GOTT! 

Eftersom att jag är mer för fisk än kött blev det lax till mig och lövbiff till de andra. 

Skriver för en planka, så får ni bara öka på till hur många ni ska göra. Börja citron och dillmajonäsen. 

2 äggulor
1 tsk dijonsenap
1 msk äppelcidervinäger 
4 dl mild olivolja 
Salt och peppar 
1 msk hackad dill (eller mer efter smak) 
2 tsk citronsaft 

Vispa ihop äggulor, senap och vinäger. Vispa sedan ner oljan i en tunn stråle så den inte skär sig. Krydda sedan med resten och rör om. Smaka av och tillsätt ev mer. Ställ sedan svalt.

Skala 2 sötpotatisar och dela i mindre bitar. Koka dom mjuka och häll sedan av vattnet. Ånga bort vattnet och mosa sedan med mixer. Salta och peppra. 

Olja in plankan och bränn av i ugnen 200 grader i 10 min. Spritsa sedan på moset på plankan och lägg på en halv tomat kryddad med örtagårdskrydda. In i ugnen 225 grader tills det fått fin yta. 

Stek under tiden laxen med salt och peppar, och även sparrisen. 

Lägg sedan upp allt på plankan och ÄT! 

Jättegott! 

Alice tyckte jag skulle lägga upp en bild på hennes planka med! Så här Alice, här är din planka;) 

Och mina fina systrar! Snodde bilden från Julia:) 

Ha en fin eftermiddag! 
Kram 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar