onsdag 5 november 2014

Citron- och kokoskakor

För ett tag sen hade jag med mig fika till jobbet. Då bjöd jag på citron- och kolossalformat från grymma Åse (56kilo). Fast jag ändrade lite i receptet, så här får ni min version:)

Botten: 
2,5 dl mandelmjöl
0,5 dl honung
1,5 dl rostade kokosflingor 
50 g ghee + 30 g kokosolja 
0,5 msk fiberhusk 

Övre lagret: 
2 ägg 
1 msk kokosolja med citronsmak (går att ta vanlig kokosolja, men dubbla mängden citron då) 
1 dl honung
Saften från 1 citron + skalet från 1 hel 
2 msk mandelmjöl
1 tsk bakpulver
1 tsk fiberhusk 
0,5 tsk vaniljpulver
En nypa salt

Rosta kokosflingorna i torr stekpanna. Mixa allt till botten till en deg. Tryck ut i en bakplåtspappers-klädd form, ca 20 x 20 cm. Grädda  175 grader i ca 15 min. Akta så det inte bränns. 
Gör under tiden övre lagret. Mixa allt till en smet och häll sedan det på bottenlagret. Grädda ca 15 min till. 

Låt svalna och skär sedan i trekanter. Jag fick ut 24 stycken. Pudra sedan med sukrin melis för sockerfri variant. Annars florsocker. 

Uppskattades av alla! Mums så goda:) 

Lite mörk bild, men Supersmarriga verkligen:) 

Ha en fin kväll! Kramkram 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar