söndag 9 november 2014

Räk- och kräftsallad med citronmajonäs

Hej alla fina!
Hoppas att ni alla har en toppenhelg! 
Det har i alla fall jag, med både mys, träning, jobb och träffa folk. Mycket bra kombo:) 

Men i fredags gjorde jag en så himla god sallad, om jag får säga det själv. Kan man någonsin tröttna på en sallad liksom? Nej, jag tror inte det. Men eftersom deg var fredag kände jag för att lyxa till det lite, såhär blev resultatet: 

Till salladen: 
1 romansallad 
2 svenska äpplen
2-3 stänger selleri, efter smak 
1 avokado 
8 körsbärstomater

Strimla salladen fint och lägg i en skål. Skala och tärna äpplena smått. Dela sellerilängden på längden och strimla smått. Blanda sedan ihop allt i skålen. 
Skär avokadon i bitar och dela körsbärstomaterna, men spara dem åt sidan sålänge. Gör citronmajonäsen. 

Till citronmajonäsen: 
1 rumsvarmt ägg
1 msk vitvinsvinäger
3 tsk dijonsenap 
2 dl mild olivolja
1 vitlöksklyfta 
Skalet av 1 citron + saften från 1/2 
Salt och peppar 

Vispa först ägg, vinäger och ägg. Vispa sedan ner oljan i en smal stråle. Vispa till en fluffig majonäs. Pressa ner vitlöken och sedan resten. Vispa ihop allt. 

När du gjort majonäsen häller du ca hälften över salladsblandningen. Ta efter smak hur mycket majonäs du vill ha. Rör sedan ordentligt och lägg upp på tallrikar. Toppa sedan med avokadon och tomaterna. Lägg sedan på ett lass med räkor och kräftor. 
Sedan är det bara att hugga i! You will love it! 

Mums så gott! Och enkelt! Och massa nyttig energi:) allt på en och samma tallrik! 

Ha en fortsatt bra helg nu alla fina:) 
Kramar