fredag 30 januari 2015

Lyxig laxsallad med himmelsk dressing

Hej efterlängtade fredag!
Gillar ni fredagar lika mycket som jag? Det är ju helg liksom;) Ikväll kommer dessutom mina fina systrar hit, vilket kommer bli mysigt värre. Vi ska ha en riktig systerhelg, så jag är på bra humör:)

Jag tänkte dela med mig av ett supersmarrigt middsagstips. Hur god ser inte denna salladen ut att vara? Jag vet dessutom att den är ljuvligt god! Hemligheten bakom att den egentligen är så himla god är väl egentligen dressingen. 

Är det inte vacker med alla färger?

Dressingen ser inte så mycket ut för världen, men jag lovar, den är supergod! En dressing med sötma från honung, hetta från chili och lite bit i från vinägern. Mumma!

För en liten flaska:
1 vitlök
1/2 röd chili
1/2 dl olivolja
1/2 dl honung
1 tsk dijonsenap
1/2 msk vitvinsvinäger
saften från 1/2 citron
salt och peppar

Hacka chili och vitlök fint och fräs sedan i lite olja. Under tiden det svalnar blandar du ihop resten och smakar av. Blanda sist i chili-vitlöksfräset och förvara i kylen. Nu har du en jättehärlig som passar till det mesta och som piggar upp vilken rätt som helst!

Till salladen för 3 personer:
Sallad (Jag använde isbergssallad och ruccola, men går bra med det du gillar)
10 cm gurka
ca 10 körsbärstomare
1 avokado
1/2 rödlök
1 näve rödbetschips
1 dl rostade pinjenötter
2 laxfiléer

Skär sallad, gurka, tomaterna, rödlök och avokado och lägg på ett fat. Stek sedan laxen i kokosolja, salt och peppar i mindre bitar tills de fått fin färg och är klara. Lägg bitarna på salladen och toppa sedan med pinjenötter och rödbetschipsen. Ringla sist på lite dressing över allt. Och ställ sedan dressingen bredvid vid serveringen så man kan ta mer om man vill:)

Knaprig kall sallad med ljummen lax och knapriga rödbetschips, hur gott låter det inte? dessutom är det en bra rätt med massa bra näringsämnen. En god sallad som dessutom göra gott. Så vad tvekar du på?

Hoppas ni alla får en bra helg:)
Kramar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar