söndag 13 juli 2014

Kanelbullar ala Ida

Gokväll!

Idag har varit en dag i bilen med massa tankar och känslor. Varför ska man vara en sådan känslomänniska? Hade inte livet varit lättare utan? Fast nä, det hade nog varit tråkigt.. Men varför måste allt komma på en och samma gång? Jaja, ibland får man ha en sådan dag! Skyller på trötthet och saknad av min familj och p som åker iväg imorgon och.. Ja nog om det nu! 
Nu till något roligare, mina kanelbullar. Eller frågar ni mormor är det en rulltårta i lyxförpackning med kanel och kardemummasmak;) tolka det hur ni vill, men alla har tyckt om dom, även de som bara äter massa gluten, mejerier och raffinerat socker. Det ser jag som ett bra betyg:) 

För ca 16 bullar/ skivor

Smeten: 
8 äggvitor
50 g mandelmjöl
50 g hasselnötsmjöl
1 tsk kardemumma 

Fyllningen: 
25 dadlar
3 msk smält kokosolja 
3 tsk kanel
3 tsk kardemumma

Börja med att vispa äggvitorna till hårt skum. Rör försiktigt ner resten och blanda väl. Lägg ett bakplåtspapper på en plåt och strö ut flagad mandel jämt över. Bred ut smeten och jämna till. Grädda i ugn 175 grader ca 15 min. 

Gör under tiden fyllningen. Mixa dadlarna till en puré och mixa sedan i resten. När botten är klar brer du direkt på fyllningen och rullar ihop den. Jag rullade den på långsidan. Låt sedan svalna och skär i cm-tjocka skivor. Sen är det bara att njuta av en bulle till kaffet:) går med fördel att frysa! 

Mums! 
Ha nu en fin kväll och veckoslut. 
Kramar 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar