måndag 18 augusti 2014

Köttfärssoppa med sting


Oj, dagen har gått i ett och jag har känt mig som en riktig hemmafru;) bakat, syltat, städat, tvättat, storhandlat. You name it!

Men här kommer som lovat receptet på köttfärssoppan! 

För ett helt gäng: 

1 kg nötfärs
2 lökar 
3 stavar selleri 
3 morötter
1 paprika 
En näve soltorkade, hackade tomater 
400g krossade tomater
Tomatpuré 
2 vitlöksklyftor
1 tsk chilipulver
1 tsk paprikapulver
3 tsk lantbuljong, hej bombay från Renée Voltaire 
Vatten 

Börja med att skära alla grönsaker i mindre bitar. Fräs sedan grönsaker och kryddor i en stor och tjockbittnad kastrull. Häll i nötfärsen och stek den klar. Häll sedan på tomatpuren, tomatkrosset och vatten. (Jag gillar tjock soppa, nästan köttfärssås, så ta mer krossade tomater och vatten om ni vill ha den lösare). Låt koka upp och smaka av. 
Njut av en mustig doppa med sting i höst:) 

Detta är buljongen jag använde. Går säkert byta ut mot mer chilipulver och paprikapulver + lite cayennepeppar. 

Nu är jag laddad inför en ny jobbvecka. Får se vad den har att erbjuda:) 

Pussokram 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar