tisdag 19 augusti 2014

Nektarinmarmelad

Gokväll alla fina❤️
Vilket busväder här är! Ska fixa lite till här hemma sen tänker jag bara sätta mig i soffan och inte göra något. 

Igår gjorde jag en marmelad. När vi var hemma i helgen hade mamma gjort en nektarinmarmelad, supergod! Så igår experimenterade jag fram en lite mer hälsosam variant. Måste säga att det blev flera tummar upp! Så tänkte dela med mig av receptet till er.

Ser inte så vackert ut, men vänta tills ni smakat! 

För en burk: 
2 mogna nektariner
1 dl honung
0,5 dl vatten 
Knappt 1/2 tsk vaniljpulver
1 msk chiafrön

Kärna ur och skär nektarinerna i bitar. Mixa dem och lägg i tjockbottnad gryta tillsammans med vattnet. Låt koka upp och koka i fem min. Rör under tiden så det inte bränns i botten. Rör ner honung och vaniljpulver och koka ytterligare 5 min. Tag från plattan och rör ner chiafröna. Häll på burk och förvara svalt. Håller ca 1 vecka i kyl. Mums!! 

Supergott att ha på mackan, knäckebrödet mm. Kan tänka mig att det passar som gjutet till en god ost! 

Går säkert ha som sylt också:) 

Ha nu en underbar kväll! 
Kramar 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar