söndag 5 april 2015

Citrontårta med mangotäcke och chokladig botten

Hej vänner!
Hoppas ni alla njuter av lite underbar ledighet, eller i alla fall en bra påsk:) Jag jobbar som sagt, men njuter desto mer när jag är ledig lite senare på dagen!
Igår var mina föräldrar här, vilket var supermysigt. Inte ofta man bara har tid med dom, så det var verkligen kul!
Vi åt en supergod lax i ugn till middag och som efterrätt hade jag gjort en ljuvlig påsktårta. En fräsch, härlig tårta som jag gissar kommer göras några gånger nu i vår och sommar. En perfekt sommartårta!

Bli inte rädd för de många stegen. Det är smidigare än det ser ut;) Plus att du kan förbereda den flera dagar innan. Jättesmidigt!

Älskar färgen!

Ååå, blir lite sugen nu när jag sitter här och skriver;)

För en tårta:

Botten:
10 dadlar
2 dl pecannötter
1 tsk vaniljpulver
1 dl kokosflingor
1 msk agavesirap/ honing
1 msk kokosolja
4 msk kakao
lite salt

Kör först pecannötterna till smul. Mixa med resten och tryck ut i en form med löstagbar kant.
Ställ in i frysen medan du gör fyllning 1.

Fyllning 1:
3 dl caschewnötter (låt dra i vatten minst 8 timmar)
170 g zucchini
1 citron, skal från halva och saft från hela
1/2 dl kokosolja med citron, alt vanlig kokosolja och zest från 1/2 riven citron
1/2 dl kokosolja
1 dl agavesirap

Skölj cashewnötterna och tärna zucchinin. Mixa sedan allt slätt i mixer. Du får mixa en stund.
Bred det sedan över bottnen och ställ in i frysen igen medan du gör fyllning 2.

Fyllning 2:
1 mogen mango
1/2 dl kokosmjölk (garants)
1/2 tsk vaniljpulver

Mixa allt slätt, och bred sedan på fyllning 1. Låt sedan vara i frysen minst 8 timmar.

Ta fram en timme innan servering och bred sedan på med innehållet från 3 passionsfrukter. Dekorera sedan som du vill.

Älskar de olika lagren som blir när man skär upp den;)

En härlig påsktårta!

Ha en fortsatt bra söndag!
Kramar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar