torsdag 2 april 2015

Solgula saffransbollar

Hej alla fina!
Ojoj vad tiden rusar just nu och det går i 120% här. Därav lite dålig uppdatering... Jobbar dessutom hela påsken.. Menmen, jag är inte bitter;) 
Häromdagen gjorde jag ett par saffransbollar till middagen som jag gått och finurlat lite på ett tag. Men nu fick jag tummarna ur. Och det blev lika gott som jag tänkt!

Alltså det här med färg. Det kanske är lite nördigt, men antar att det har med mitt yrkesval att göra också;) Jag menar, när jag äter vill jag ha så MYCKET färg som möjligt. Dels är det himla fint och sen dessutom får man i sig fler vitaminer och näringsämnen. I jobbet är det väl mer bara estetiskt:)

För ca 15 bollar:

1 msk vatten + 1 paket saffran
1 dl mandel
3 dl sköljda, kokta kikärtor
1 liten finhackad gul lök
1 finhackad vitlöksklyfta
1 msk citronsaft
1 tsk gurkmeja
1/2 krm cayennepeppar
1 msk kokosolja
1 msk olivolja
1 tsk fiberhusk
salt och peppar

Lägg först saffranet i vattnet i ca 30 minuter.
Mixa sedan mandeln till ett grovt mjöl. Mixa med allt annat och rulla sedan till bollar. Lägg på plåt och in i ugnen 200 grader i ca 15 minuter.

Servera sedan med det du vill. Jag serverade med spenat, stekt spetskål, tomat, gurka och lite sås gjord på cashewnötssmör, citronsaft, olivolja, vatten, persilja och lite andra kryddor. Supergott!

Visst är det passande med dessa bollar nu till påsk? ;) Med tanke på färgen ;)

Är ni lediga i påsk? Eller jobbar ni också?

Kramar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar