söndag 26 april 2015

Kålpuddig

Hej! 

Gillar ni husmanskost? Jag måste nog erkänna att jag hellre experimenterar fram annat i köket än att laga klassisk husman. Självklart tycker jag det är gott, men jag lagar nog hellre annat. MEN, är det något som jag verkligen älskar och gärna lagar så är det kålpudding. Alltså det är såååå himla gott! Och det känns som riktig husman:) Även om jag gör det på mitt sätt.. Som vanligt;) Men den godaste kålpuddingen gör mormor... Mmm, jag dreglar nästan bara jag tänker på det. Fast måste säga att denna också blev jättegod! 

Svårfångat på bild bara;)
För 6 portioner:

500 g nötfärs
1 paket bacon, i små bitar
1/2 liten vitkål, eller 1/4 stor
1 liten gul lök
1 dl mjölk
1 ägg
1/2 dl havregryn 
1 msk honung
salt och peppar
(cayennepeppar, chilikrydda och paprikakrydda efter smak)

Börja med att skära kålen i mindre bitar, och strimla löken. Stek det sedan tills lite färg i rikligt med olja. Blanda sedan ihop alla ingredienser i en skål, men bara hälften av kålfräset. Lägg sedan lite kål i botten på en ugnsform. Bred över köttfärsröran och tryck ut så bubblorna försvinner. Toppa med resten av kålen och ställ in i ugnen 225 grader i ca 25 minuter. 
Servera med vad du vill, antingen det klassiska som potatis, lingonsylt och brunsås. Eller som jag, sötpotatismos och en fräsch sallad. 

Alltså mums så gott! Måste göra detta snart igen;)

Kramar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar