lördag 25 april 2015

Tabata intervaller

Hej lördag! 
Hoppas ni alla har en fin helg och njuter för fullt av lite ledighet! Jag valde att starta min lördag på allra bästa sätt. Ta mig till gymmet och köra mig helt slut genom tabata-intervaller på löpbandet. Älskar det! Sista intervallerna tror du att du aldrig kommer klara. Men känslan när man faktiskt orkar och man sedan är helt genomsvett, helt slut och knappt orkar stå på benen. Den känslan är oslagbar. Låter helt knäppt, men endorfinerna bara kryllar i kroppen och känslan är obeskrivlig. Att sedan ha hela lördagen framför och åka hem till en ljuvlig frukost och äta den med den jag älskar.. UNDERBART är bara namnet! Har du aldrig testat tabata? Gör det bara. Du kommer bli lika fast i det som jag! Man behöver inte bara göra tabata på löpbandet, man kan också göra det med olika styrkeövningar. Perfekt träning, och den ger resultat! Vill du förbättra styrka, kondition, explosivitet eller vad det nu må vara är tabata perfekt. Plus att du inte behöver stå och hålla på i en timme, du bör vara helt slut efter bara halva den tiden. Så inga ursäkter nu att inte tiden räcker till? Eller hur? :)


Hur funkar nu tabataintervaller då? Jo först är det jättebra att ladda hem en tabata-app. Det underlättar. Sedan bestämmer du dig för om du ska göra olika övningar, löpbandet, eller något annat. Sedan värmer du först upp ordentligt. Sen bara kör du. Ger allt du har i 20 sekunder, vilar 10 sekunder, kör så hårt du kan i 20 sekunder, osv. En intervall är 8 omgångar, alltså 20,10,20,10 osv x8. Kör du olika styrkeövningar kan 5 olika övningar vara lagom. Då kör du först en intervall med en övning, sedan kör du en annan övning nästa intervall osv. 
Kör du på löpning som jag gjorde idag ställer du in löpbandet på en ganska hög hastighet, ex 14km/h. Sedan springer du 20 sek, hoppar undan med benen på sidorna och vilar helt i 10 sek, springer 20 sek osv. För varje ny intervall ökar du sedan hastigheten, Alltså såhär:

14km/h i en intervall
14,5km/h i en intervall
15km/h i en intervall 
osv. 
Jag kör ungefär 6 olika intervaller. Men du anpassar självklart hastigheten efter din förmåga. Du kanske väljer att börja på 12km/h, eller kanske 16km/h. Beror på hur pass tränad du är. 

Så nu tycker jag att ni ska testa detta, för det är så himla roligt! Det händer något hela tiden:)
Kramar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar