fredag 24 april 2015

Dammsugare

Härliga fredag!
Äntligen fredag säger jag denna veckan! Trots att jag ska jobba en sväng imorgon är denna fredagen väldigt efterlängtad! Äntligen kan jag tagga ner lite, och ta det lite lugnare. Wihoo! 
Tänkte faktiskt läska er med lite smarriga dammsugare såhär till helgen. Vem är inte sugen på något gott till kaffet när det är helg liksom?:) 
Dessa är dessutom hälsosamma utan massa vitt socker, mjöl, mejerier och tillsatser. Kan det bli bättre?:)

För ca 20 st:

Mandelmassan:
6 dl mandelmöl
3 msk sukrin melis/florsocker
2 msk mandelmjölk, alt vanlig mjölk
1 tsk karamell färg (valfritt)

Blanda ihop allt i en skål och knåda ihop ordentligt. Ta plast om och ställ svalt medan du gör fyllningen. 

Fyllningen:
2 dl macadamianötter
1 dl kokos
8 medjooldadlar
1 msk kokosolja
1/2 tsk vaniljpulver
1 1/2 tsk arrak
1 1/2 msk kakao
1 msk mandelmjölk, alt vanlig mjölk

Mixa allt i mixer till en deg. 

Dela sedan fyllningen i två delar och rulla dem till två korvar. Gör dem ca 25 cm långa. 
Dela mandelmassan i två bitar. Kavla sedan ut mandelmassan mellan två bakplåtspapper. Rulla sedan in fyllningen i mandelmassan och skär sedan i lagom långa bitar. Ställ svalt under plast i minst en timme. Ta sedan ut alla bitar och doppa ändarna i mörk choklad. Ställ sedan att stelna. 
Sätt på en kopp kaffe och ta fram dina dammsugare och NJUT! 

Mycket godare än köpe-dammsugare om du frågar mig! Dessutom gör de bättre för din kropp och du vet precis vad dom innehåller. Var inte rädd för att det låter krångligt, det är det inte! Jag lovar, det är sååå värt det. 

Mums säger jag bara!

Nu vet ni vad ni ska baka till helgen:)

Ha det gott!
Kram till er från mig!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar