torsdag 26 juni 2014

Den svenska sjukvården i ett nötskal





Hej!
Här kommer ett väldigt personligt, ärligt och kanske lite klagande inlägg. Men vad är det med den svenska sjukvården? Du kan verkligen inte vara för sjuk för att få hjälp. Du måste i princip berätta själv vad som ska göras. Du måste själv vara drivande för att det kanske, eventuellt ska hända något. Dom har ingen koll på dig och om hur du medicineras. Och vi ska vara ett i-land?? 


När jag gick på gymnasiet så skadade jag knät. Och hade ont länge och mycket. Hade opererats tre gånger och gick på starka mediciner och hoppade på kryckor. Fick nog. Ringer och beställer en läkartid för att jag har så ont, och för att se vad dom kan göra. 
När läkaren ringer upp mig sitter jag i matsalen, hoppar ut därifrån för att kunna prata ifred. Väl på plats frågar läkaren vad jag ville och jag förklarar min situation och läkarens kommentar är "jaha, och vad vill du att jag gör åt det?" 

Kan säga att den frågan har etsat sig kvar sedan dess. Jag menar jag ringde till honom för att jag ville ha hjälp, för att min gräns var nådd. Jag ringde inte för att förklara hur jag ville att han skulle gå tillväga för att göra det bättre för mig. Hur kan man ens fråga en då 17-årig tjej som äter morfintabletter och hoppar på kryckor vad JAG tycker att han ska göra!? Det är helt sjukt! Jag är ingen läkare. Jag ringde dit för att jag ville ha en läkares hjälp. Kan än idag bli arg över det.. 

Hur som, varför jag tar upp detta är för att detta tyvärr är väldigt vanligt. Tyvärr. Och jag tycker inte att det får gå till så. 
Pratade med min mamma i telefon tidigare då min morfar varit på sjukhus senaste dygnet. Nu ska jag inte hänga ut honom här, eller gå in på varför. Men i alla fall så var mormor med in. Och tur var det. Annars hade det inte gått bra! Dom visste ingenting om min morfar och min lilla mormor fick förklara och i princip göra deras jobb. Det är så fruktansvärt dåligt, för det är inte vad hon behöver i den situationen som dom är i. Hon behöver allt stöd hon kan få, och hon ska inte behöva göra allt det som hon igår fick göra på sjukhuset! Jag blev så arg och ledsen när jag fick höra detta. Det är kränkande. Noll service. Noll koll. Så fruktansvärt dåligt helt enkelt. Så dagens ris går till svenska sjukvården, faktiskt! 

Nu vet jag att dom gör massa bra grejer, och att dom säkert gör så gott dom kan. Så det ska de ha en eloge för. Men så som min mormor och morfar, då framförallt morfar blev bemötta, det är under all kritik.. 

Nu när jag fått ur mig lite utav frustrationen ska jag ta en promenad. Hoppas ni har en bra kväll! 

Kramar 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar