tisdag 17 juni 2014

Lyxsallad med tomatsås

God morgon tisdag!
En hel dag framför med massa möjligheter. Det är bland det bästa med en ny dag tycker jag, du vet aldrig exakt hur dagen ser ut. Och tur är väl det? Då är jag ändå en planerarmänniska ut i fingerspetsarna. Kan till och med planera innan jag går och lägger mig exakt, och då menar jag exakt, hur min morgon kommer vara från det att jag vaknar till det att jag sätter mig i bilen på väg till jobbet. Tex. gå upp, gå på toa, tvätta mig, ta på mig tröja, dricka vatten, bädda, ta på byxor.. Ja ni förstår. Och allt detta enligt klockslag. Planera in i minsta detalj. Men ändå gillar jag att inte veta hur dagen kommer sluta. Hur nu det kan gå ihop sig.. 

Men lovade er recept på gårdagens middag, och här kommer det. 


Till salladen hade jag: 
Zucchini
Morötter
Tomat
Champinjoner
Paprika 
Kyckling

Stek kycklingen i mindre bitar med salt och peppar. Låt svalna ( jag förberedde detta dagen innan ) 
Kör zucchini och morötter i spiralicern till spagetti. (Har ni ingen spiralicer kan ni använda osthyvel) skär champinjoner, tomat och paprika i mindre bitar. Blanda och gör dressingen. 

Dressingen : 
2 dl macadamianötter 
2 dl cashewnötter 
1 dl vatten 
1 msk citronsaft 
Salt och peppar 

Kör allt i mixern till en gegga. Blanda sedan ihop med salladen, noga. 

Sedan serverade jag det med en tomatsås. 
500 g krossade tomater
2 vitlöksklyftor
1 msk tomatpuré 
3msk mandelmjölk
Chilipulver 
Spiskummin 
Cayennepeppar 
Salt och peppar 

Kör allt i mixern och krydda efter smak. 

Servera sedan salladen med tomatsåsen och du har en fantastisk middag framför dig! Mums! 



Ha en bra dag, kramar