tisdag 16 september 2014

Äppelmos

Gokväll tisdag!
Har ikväll hämtat ut min beställda svamptork. Oj vad detta ska bli spännande. Så imorgon kommer det bli premiär för den. Någon som har erfarenhet? Tänkte börja med att torka äpplen, överraskande nog;) sen hoppas jag på att hitta lite trattisar i helgen som förhoppningsvis också hamnar i torken. Så tips mottages gärna! 

Igår tog jag som sagt hand om en del äpplen, men långtifrån alla;) blev bl.a. äppelmos. Och oj vad det är gott. Experimenterade också med äppelgodis, och en annan sak. Men dem håller jag lite på sålänge. Men moset tänkte jag dela med mig av. Det är ju egentligen himla smidigt att göra, och såå bra att ha hemma i frysen och bara ta upp när suget sätter till. 

Jag tog inga mått, utan delar i stället med mig av hur jag gjorde. Men detta behöver du: 

Ett gäng äpplen (tror jag hade ca 15 st) 
Kanel (ca 1tsk) 
Vaniljpulver (ca 1tsk) 

Skala och skär äpplena i mindre bitar. Lägg i kastrull och slå på vatten. Låt koka upp och koka ca 5min. Häll av vattnet och i med kryddorna. Mixa, mixa mixa tills du får ett gott härligt mos. Självklart kan du ha i någon sötning om du vill, men jag är nöjd som det är! Ät till, gröten, flingorna, pannkakorna, muslin osv. Mums! 

Ha en fin kväll! 
Pussokram 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar