lördag 27 september 2014

Ur mitt skafferi

Hej alla fina!

Tänkte ju att jag ska visa lite olika varor som jag använder i köket eftersom att jag får en del frågor om det. Så jag hoppas ni uppskattar det! 

Idag blir det om olika mjölsorter, och jag delar upp dem i två olika grupper, de som jag använder mer och de jag använder mer sällan. Men vi börjar med de som jag använder mest: 

Mandelmjöl: 
Det mjöl som jag använder mest. Det suger inte upp vätska så bra, så används oftast tillsammans med fiberhusk eller kokosmjöl. Kan ge en liten mandelsmak, men inte nämnvärt. Och som namnet säger är det mald mandel. 

Hasselnötsmjöl: 
samma egenskap som mandelmjölet, men ger lite mer smak. God att ha till kakor och olika bakverk. Är malda hasselnötter. 

Kokosmjöl: 
Suger åt sig ganska mycket vätska och kan ge en viss kokossmak. Används också mycket, men aldrig i samma mängd som mandel- eller hasselnötsmjölet. 

Fiberhusk: 
Är psylliumfröskal som gjorts till ett pulver. Det går däremot inte ersätta mot helt psyllium, men krossat går bra. Fiberhusk är egentligen inget mjöl, men används mycket i samband med det, därför jag valde att ha med det.  Det suger upp väldigt mycket vätska och binder ihop degen väldigt bra. Innehåller inga kolhydrater. 

Detta är det som används mest och är basvaror här hemma. Nu till det som inte används riktigt lika mycket: 

Nypanskalsmjöl: 
Används i olika bakverk, men inte i några mängder och då tillsammans med något annat mjöl. Men rik på c-vitamin. 

Quinoamjöl: 
Används i brödbaket och då tillsammans med andra mjölsorter. 

Bovetemjöl: 
Ett bovetemjöl som även det mestadels används till brödbak. 

Sojamjöl: 
Använder det nästan aldrig, eftersom jag inte är jättemycket för sojaprodukter. Men det händer och då mest till knäckebröd. 

Hoppas detta ger något, och bara fråga om det är något ni undrar. Nu ska jag experimentera lite här hemma. Det är ju kanelbullens dag om en vecka:) 
Hoppas ni alla har en fin helg! 
Kramar 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar