måndag 22 september 2014

Denna ljuvliga lilla knölen-jordärtskockan

Hej alla underbaringar!
Nu är det höst! Jag verkligen älskar hösten, faktiskt. Tända ljus, mysa under en filt, fixa massa inomhus, alla fina färger på träden, den friska luften, få mysa i en go kofta. Ja det finns massa positivt med hösten! 
Och så var det måndag, igen. Ny vecka och nya mål. Vissa veckor, inte alla, sätter jag upp mål med veckan. Det kan vara mål som att vara extra hjälpsam mot någon, inte vara sur (vilket jag tyvärr kan ha en tendens att vara ibland), tänka mer positivt, ge p något speciellt, skicka blommor till någon, köra smoothies till frukost hela veckan, osv. Behöver alltså inte vara någon stor grej. Men denna veckan blir mitt mål att ta en morgonpromenad varje dag. Har inte blivit så mycket sv den varan de senaste veckorna tyvärr, har prioriterat annat. Men nuså, nu blir det ändring på det! 

Igår åt vi jordärtskockor till middag, ja inte bara förstås. Men varje gång jag äter det tänker jag att varför gör vi inte detta oftare? Så enkelt, och gott, och hälsosamt! 

(Inte bästa bilden) 

Gör såhär: 
Skala jordärtskockor och dela på mitten. Lägg i ugnsform med platta sidan upp. Ringöa lite olivolja över och krydda med örtagårdskrydda. In i ugnen 225 grader i ca 30 min. Känn med provsticka så de är mjuka. Servera till något gott kött, lax, kyckling eller liknande och en god sallad. Mums! 

Nu ska jag göra en ny omgång äppelmos, det är ju så gott! 
Kram 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar