lördag 18 oktober 2014

Caesarsallad

Hej alla fina!
Hoppas ni har en fin helg. Vi startade dagen med ett träningspass. Älskar att starta en ledig lördag med det. Sedan får vi se vad denna dagen har att bjuda på.

Men igår åt vi en himla god middag. Klassisk, och igenkänd, men på mitt vis. Caesarsallad. Ofta när vi är ute och äter så blir det de som jag väljer. Tröttnar aldrig. Men har aldrig gjort det själv hemma. Även om det är sopptidet nu och inte lika mycket sallad, så var jag ändå väldigt sugen på det. Det blev supergott!



Till salladen gjorde jag min egna tvist och hade:
Romansallad
Rödlök
Körsbärstomater
Soltorkade tomater
Avokado
Knaperstekt bacon
Kycklingfilé som ugnslagats med salt, peppar och paprikakrydda

Skar allt till salladen och varvade på ett fat.



Dressingen gjorde jag såhär:
1 rumsvarmt ägg
3tsk dijonsenap
1 msk vitvinsvinäger
2 dl mild olivolja
1 pressad vitlöksklyfta
2 tsk sardellkräm
1 msk citronsaft
2 msk vatten
Salt och peppar

Vispa ihop ägg, dijonsenap och vitvinsvinägern. Vispa sedan och häll samtidigt i oljan sakta, sakta så det inte skär sig. Vispa tills det blir en härlig kräm.
Häll sedan i resten och vispa ihop det. 
Ringla lite över salladen och servera resten av såsen bredvid. Då är det bara ta så mycket som man själv känner för. 

Vill man kan man självklart ha krutonger och parmesan till (som är i en klassisk caesarsallad), men jag hoppade det. 


Ha nu en fortsatt fin helg. 
Pussokram 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar