onsdag 8 oktober 2014

Vad väljer DU?

Gomorron såhär mitt i veckan!
Sitter med en kopp kaffe och njuter av en ledig dag. Sitter och funderar lite på livet, det är jag väldigt bra på! (Behöver inte betyda att jag alltid kommer fram till något vettigt)

Men idag funderar jag på alla val vi gör. Inte alla stora val, utan de där små vardagsvalen, hur de egentligen spelar in på oss. Jag menar du börjar ju redan när du ligger i sängen genom att göra val. Ska jag snooza? Vad ska jag ha på mig? Vad ska jag ha till frukost? Hur tar jag mig till jobbet? Vad ska jag ha för mål med dagen? Ska jag träna idag? Vad ska jag träna? Osv. Vi gör massa val! Listan går att göra superlång!
Och när det kommer till alla dessa valen tror jag att inställningen spelar jättestor roll, eller dagsformen. Ena dagen kan allt kännas jättelätt och självklart, men andra dagen kan allt kännas jobbigt och helst vill du komma undan. Då blir de där valen lite jobbigare. Vill jag verkligen träna? Vill jag verkligen äta hälsosamt idag? Vill jag verkligen gå upp ur sängen?

Nu kan jag bara se till mig själv, men det jag kommer fram till är att sömnen är A och O. Är jag utvilad är allt lätt och jag känner mig som en superkvinna. Är jag däremot trött blir allt jobbigt. De där valen blir inte lika självklara när tröttheten kommer ikapp.

Men en sak som jag alltid har i bakhuvudet oavsett hur trött jag är, är:
"Vad mår jag bäst av? Vad gör gott för mig?" Då brukar inte valen bli så svåra, för jag vet vad jag mår bra av, och jag vet vad jag mår mindre bra utav. Därför väljer jag det som gör mig gott, och det andra, det skiter jag i. Jag väljer att äta det som jag mår bra av. Jag väljer att träna för det ger mig energi. Jag väljer att ta till mig det som ger mig något. Jag väljer promenaden på morgonen för att vakna till ordentligt. Osv. Självklart gör jag dåliga val också, men jag strävar efter det som gör gott!

Så nu ger jag DIG en tankeställare! Vad gör du för val? Och vad tillför de valen dig?



Ha en bra dag!
Kramar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar