tisdag 7 oktober 2014

Mintrutor

Gokväll! Idag har det väl ändå varit höst ute? Fast ganska mysigt om man slipper gå ut;) eller, ganska mysigt och vara ute också, om man vet att man får komma in och mysa ner i soffan efter. Tänkte faktiskt ta en promenad strax i regnet.

Men nu till det lovade receptet. Tänk er mint och tänk er choklad. En välbeprövad och helt fantastisk kombo om ni frågar mig! Jag såg detta receptet i en tidning, men kommer tyvärr inte ihåg från vilken. Fast jag har ändrat lite i receptet, kan ju inte följa till punkt och pricka;) det kan jag aldrig..  Bli inte rädda att det ser krångligt ut, det är superenkelt! Bara mixa! Jag gör inga krångliga grejer;) 

För ca 18 bitar (gjorde små munsbitar) 

Lager ett: 
1dl mandel 
1 dl riven kokos 
1 dl russin
2 msk kakao
1 msk vatten 
1 nypa salt 

Mellanlagret: 
3,5 dl cashewnötter som fått ligga i blöt minst 4 timmar, eller över natten 
1 tsk pepparmynta
0,5 msk vaniljpulver 
0,5 dl kokosolja 
2 msk honung 
85 g spenat 
Liiiiten nypa salt 

Översta lagret: 
1 dl kakao 
1 dl kokosolja 
2 msk honung 

Börja med att mixa alla ingredienser till lager ett till en massa. Tryck ut i en bakplåtspappersklädd form. Jag hade en brödform. 
Häll av vattnet från cashewnötterna och mixa allt i mellanlagret till en slät kräm. Bred det jämt över lager ett. 
Smält kokosoljan till översta lagret och blanda i resten. Häll över mellanlagret och ställ in i frysen någon timme. Ta ut och skär i bitar. 
Njut av en smarrig kaka, och blir det något över, så förvara i en burk i frysen. 


Jag lovar att ni kommer att älska det. För gillar du mint och gillar du choklad, då måste du testa detta!! 

Ha en fin kväll! 
Pussokram 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar