lördag 18 oktober 2014

Saffransdoftande fisksoppa med musslor

Hej såhär på söndagsmorgonen!
Hoppas ni har en fin helg. Det har i alla fall jag. Tänkte gå och ta mig lite frukost strax. Älskar det med helgerna, att du kan ta allt precis när du vill, inte känna någon stress. Eller att börja dagen med lite träning. Som idag. Underbart! 

Men vet ni vad!? Igår gjorde vi en helt underbar soppa. P tyckte att det var jättetråkigt att vi skulle äta soppa till middag en lördag. Men den var allt annat än tråkig! Och sååå vacker;) 

Saffransdoftande fisksoppa med musslor. 
För fyra: (mycket)

300g lax
250g torsk 
2 morötter
1 purjolök
1 nät musslor
200g skalade räkor
5 dl kokosmjölk
2+1 dl vitt torrt vin
1 dl vatten 
1 påse saffran 
1 stor vitlöksklyfta
1 msk lantbuljong 
1,5 msk skagenkrydda( eller liknande) 
Färsk persilja till topping 

Börja med musslorna. Ta bort de som är öppnade och som inte stänger sig när man knackar på dem. Skölj noga och lägg sedan i kastrull med 2 dl vin. Koka upp med lock och låt koka fyra min. Häll av och spara spadet. Släng de musslor som inte öppnat sig. 

Skala och grovriv morötterna och skär purjolöken tunnt. Fräs det i en gryta tills det fått lite färg. Häll i vattnet, 1 dl vin och alla kryddorna. Låt koka upp och häll sedan i spadet och kokosmjölken. Koka upp och låt koka ca 15 min. Smaka av och tillsätt ev mer kryddor. Skär fisken i bitar och häll i. Lägg på locket och låt puttra ca 8 min. Häll sist i räkorna och musslorna och toppa med färsk persilja. 
Nu har du en såååå god soppa att se fram emot! Och den är ljuvligt vacker! Ät och njut! 

Hur fin är inte den gula färgen liksom?? 


Detta ekologiska vinet använde jag. Fast valde det mest för att flaskan var så fin;) och självklart för att det var ekologiskt. 

Hoppas ni alla får en fin dag! Trots det tråkiga, men mysiga, vädret. 

Pussokram 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar