måndag 20 oktober 2014

Rustika, raw chokladbollar

Nu kanske några skrattar. Rustika chokladbollar?! Har hon blivit galen? Nejnej, jag ville bara inte ha dom så himla perfekta i smeten. Ni vet ofta när man gör raw chokladbollar mixar man allt slätt. Men inte denna gången:) och vet ni? Dom blev helt gudomliga. Gäller att hålla fingrarna i styr, för har du tagit en... då blir det gärna fler;)

För ca 20 bollar:

2 dl cashewnötter 
1 dl kokos 
10 dadlar 
1 tsk vaniljpulver
3 msk kakao 
1 msk starkt kaffe
3 msk kokosolja. 

Mixa först cashewnötterna grovt. Släng i resten och mixa inte för länge. Smeten ska precis bara gå ihop. Rulla sedan till bollar och rulla i valfri strössel. Jag rullade några i kokos, några i hackade pumpakärnor och några i hackade gojibär. Ställ i kyl 1 timme, om du kan hålla dig. 
Är även jättegoda att äta lite halvfrusna. 

Många avskräcks när man säger att det är dadlar i. Men gör inte det, du känner inte dadelsmaken! Så nu kör jag på taktiken att inte säga något förrän alla glatt mumsat i sig och vill ha mer;) då blir alla helt : "va, är det dadlar i? Det gillar inte jag" lite roligt tycker jag;) 

Kramar 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar