torsdag 19 mars 2015

Gurkmeja

Hej på Er! 
Här står ännu en ledig dag på agendan, ja, jag vet att det är lyxigt! 
Men jag väljer att säga lite om gårdagen istället;) Var på en grönsakshandel här i Varberg igår som jag inte fattar varför jag aldrig varit på innan. Livsfarligt att gå in där, haha! I alla fall hade dom massa spännande produkter och bra urval av ekologiskt. Men det som gjorde mig mest glad över att hitta är nog ändå den färska gurkmejan! Gurkmeja har fått mycket uppmärksamhet senaste tiden och det är inte konstigt! 
Gurkmeja är nämligen en av de nyttigaste kryddorna du kan hitta! Den är besläktad med ingefäran och har massa bra egenskaper:

- Inflammationshämmande 
- Mot cancer och tumörer. Då den har en leverskyddande verkan och förebygger ett visst protein i kroppen som behövs vid "tumörbildanden". 
- Mot diabetes. Gurkmeja håller nere på kolesterol och blodsocker, även åderförfettning. 
- Lindrar ledverk
- Bra mot matsmältning och fettnedbrytning


Det indiska folket använder även gurkmeja mot halsbränna, gasbildning och magknip. 
Så varför skippa denna fantastiska krydda?

Hoppas ni har en fin dag!
Kramar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar