måndag 16 mars 2015

Smarriga citronbollar

Gokväll!
Måndag kväll och första dagen på veckan har snart gått mot sitt slut. Jag vet inte vad ni tycker, men jag gillar faktiskt måndagar. Jag menar, varför ska man längta till helgen hela tiden? Det är ju faktiskt vardagarna som är flest. Varför inte göra de dagarna till något bra då?:) ja, jag älskar helgerna också, men vardagarna är värt att hyllas lite med:) 

Igår hade jag en riktig bakdag. Älskar det! Få stöka ner i köket och plocka fram kreativiteten. Det är verkligen kvalitetstid för mig! Bland annat resulterade det i smarriga citronbollar fyllda med massa bra näring för din kropp. Vad säga om kombon karamelliga, sega mullbär tillsammans med fräsch citron med en uns av kanel? Jag dreglar lite över dom nu... :) men tog i alla fall med och bjöd på jobbet, och visst blev dom uppskattade:) 

För ca 20-25 st 

2 dl pumpakärnor 
15 st osvavlade aprikoser
3 medjooldadlar 
1,5 dl mullbär 
1,5 msk chiafrön 
1 msk kokosolja 
1 msk kokosolja med citronsmak (alt 1 msk kokosolja och lite rivet citronskal) 
1 msk vatten 
3 krm kanel 
2 krm vaniljpulver 

Mixa först pumpakärnorna till ett mjöl. Mixa sedan med resten till en deg. Rulla bollar och rulla i kokos. Låt stå i kyl en timme innan du kan hugga in på dom! 

Här har du ett riktigt bra mellanmål eller fika! Proppat med järn, c-vitamin, protein, bra fett och you name it! 
Självklart kan du köpa en del av produkterna på Brantas Gård. Jag ska in och lägga en ny beställning nu tänkte jag. Superbra att stödja de som ligger nära till hands tycker jag:) Och här har dessa produkterna en strykande åtgång..

Ha nu en fin kväll!
Kramar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar