onsdag 18 mars 2015

Inställningen gör mer än du tror!

Hej såhär mitt i veckan! 
Hoppas ni alla mår bra! Jag har en ledig dag och har det sådär skönt och bara gör det jag känner för. 

Jag får ofta kommentarer om att du alltid verkar så glad och positiv fylld med energi. Det bara tackar jag och tar emot för. Men jag tror också att allt blir vad man gör det till. Självklart är inte alla mina dagar solsken och humöret på topp. Jag har också dippar, och det är mänskligt och något som man ska tillåta sig själv att ha. Jag har dagar då jag helst bara vill ligga kvar i sängen och inte göra något. Eller när jag bara vill sitta i soffan och äta något gott. Ibland tillåter jag mig själv det och ibland funderar jag på vad det ger mig. Vad ger det mig att bara ligga kvar i sängen? Eller vad ger det mig att jag går in för att idag ska jag vara på dåligt humör? Eller idag är en pissig dag.. Jag menar, hur bra blir dagen om du startar den med att tänka att den kommer bli piss..Antagligen är det just vad den kommer bli. De dagar jag är på dåligt humör tänker jag istället; Vad är det som får mig att må bra? Något som får mig att må bra är att starta dagen med en promenad. Komma ut i det friska och rensa tankarna. Så istället för att tänka att det är en dålig dag går jag in för att göra det bästa av den! Acceptera att okej, jag är inte på bästa humör, MEN jag gör det bästa av situationen. 

Eftersom jag har ett serviceyrke och man träffar kunder hela dagarna, så förväntas man vara trevlig och ha ett leende på läpparna. Men ska jag vara ärlig? Jag tycker faktiskt inte att det är jobbigt. Självklart finns det vissa som kan dra ner en, men för det mesta är kunder humörhöjare och det är de man ska suga åt sig. Inte de få personer som tar energi. Vet ni varför jag inte tycker att det är jobbigt? För att jag har den inställningen. Hade jag tänkt att nej, jag orkar inte le och vara trevlig nu, hade det varit lättare att möta kunderna då? Tror inte det. 

Idag var en dag då morgonpromenaden gjorde allt. Den gav mig inspiration och jag insåg att idag är en bra dag! Även om jag kanske inte gjort hur mycket som helst, så är det ändå okej. 

Så nu en tankeställare till er! 
Vad får er att må bra? Vad gör er glada?

Ett något flummigt inlägg, men nästa gång du känner att "Idag är ingen bra dag.", fundera då på vad du kan göra åt det istället för att bara ignorera det. 

Pussokram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar