söndag 22 mars 2015

Pizzaaaa och the pizzasallad!

Alltså igår åt vi pizza. Jag säger bara: aldrig mer köpepizza, utan DENNA pizzan!! Utsökt! Patrik sa att han inte behöver ha köpepizza nu när detta alternativet finns och att det var den godaste pizzasalladen han någonsin ätit! Det är starka ord från den mannen;) Tyvärr kan jag inte ta åt mig något för pizzan, den snodde jag från boken friendly food. Fast jag ändrade lite i receptet! Den blev sådär tunn, knaprig och alldeles perfekt! Men pizzasalladen presenterar jag stolt;)

Pizzabotten för en plåt: 
1 dl sesamfrön
1,5 dl mandelmjöl
1 msk fiberhusk 
1 tsk bakpulver
0,5 tsk flingsalt 
3 ägg 
1 dl mjölk 

Blanda först de torra ingredienserna. Vispa sedan ner resten. Låt dra 5 minuter. Bre ut på en plåt och in i ugnen 225 grader i 10 min. 

Bred sedan på tomatpuré och krydda med lökpulver, timjan och curry. Toppa sedan med det du vill. Vi hade bacon, champinjoner och banan. Grädda sedan ytterligare 10 minuter. 

Väldigt smidigt och enkelt att göra!
Plus gott då;) 

För salladen: 

1/4 vitkålshuvud 
1 rödlök 
3/4 dl olivolja 
2 msk vitvinvinäger 
1 1/2 msk persilja 
1 msk honung 
Ganska rikligt med salt och svartpeppar 

Strimla kålen och rödlöken fint. Rör ihop resten i en bunke för sig och blanda sedan ner med kålen. Rör om ordentligt. Förbered gärna salladen dagen innan så den får stå och dra till sig. Blir godare då:) 

Nu ska jag åka och träna mitt favoritpass i form av intervaller! Härliga söndag:) 
Kramar 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar